Lukuaika n.3min. Siinäpä se tulikin. Asiakassuhteen päättyminen riipaisee niin yrittäjää kuin asiakasta. Ja nyt puhun oikeasti hyvästä ja pitkäaikaisesta asiakassuhteesta <3
Kaikkihan sen tietävät, että on olemassa tunteella eläviä ihmisiä ja sitten taas järki edellä meneviä ja kumpikaan ei ole vääränlainen ja molemmat ominaisuudet ovat hyödyksi. Minä toivoisin joskus saavani joltain järki edellä elävältä jotain itselleni. 😀 Olkoon tämä nyt epäammattimaista jonkun mielestä, mutta minulle nämä ihmiset ovat oikeasti tärkeitä ja ymmärtääkseni myös minä merkitsen heille jotain. Minulle on väliä sillä saanko vaikutettua heidän mielenmaisemaansa positiivisesti käynnin aikana ja helpottuuko heidän arkensa palveluni avulla. Jos näin ei ole, silloin olen vääränlainen ihminen juuri kyseiselle asiakkaalle ja tällöin ohjaan asiakasta erityyppisen palveluntarjoajan piiriin. Tärkeintä on, että asiakas saa kaiken tarvitsemansa avun!
Mutta tuohon asiakassuhteen päättymiseen palatakseni…
Pitkäaikaisessa asiakkuudessa on yleensä tultu jo hyvinkin tutuksi myös omaisten kanssa joiden kanssa yhteistyössä olemme turvanneet asiakkaalle hänen tarvitsemansa. Kun pitkäaikainen asiakkuus päättyy, jatkuu usein yhteydenpito silti omaisten ja asiakkaan kanssa. Aina näin ei tietenkään ole, yleistämään en ala. Joillekin riittää lämmin kiitos ja kädenpuristus ja suoraan uuden sivun kääntö. Mutta useimmiten ”jälkihuolto” jatkuu vielä hetken. Yhteydenpitoa on siihen asti, että selviää miten asiakkaan jatkojen käy. Yleensä käyn katsomassa asiakasta kerran tai pari, kunnes minun on pakko jatkaa eteenpäin.
Usein asiakkaani ovat murheissaan, kun en enää ehdi tervehtimään. Kyse ei ole siitä etten haluaisi vaan koska kyse on kuitenkin elinkeinostani on minun jatkettava työn tekoa toisaalla. Omaiset palaavat usein yhteyteen silloin, kun asiakas on lähtenyt taivaan kotiin. Mielestäni on jotenkin koskettavaa, että saan tällöin ilmoituksen. Tuntuu, että on oikeasti koskettanut jotain merkittävällä tavalla ja onhan tuollainen tieto minulle tärkeä.
Muistelen vielä tänäkin päivänä minun ihan ensimmäisiä asiakkaitani. Minulla on edelleen tallessa ensimmäisenä yrittäjä vuonna saamani viiden markan kolikko, jonka sain sotaveteraanilta. Hän halusi, että valitsen hänen hienosta vanhojen rahojen kolikoiden kokoelmasta yhden, jotta muistan hänet aina. 🙂 Valitsin tietysti viiden markan kolikon, sillä muistan kuinka viidellä markalla tuli aina lapsena haettua kaupasta suklaapatukka. Järkevä selitys, eikö? Tuo raha on minulla edelleen tallessa ja sillä on suuri tunnearvo. Pitää ihan laittaa kuva kyseisestä rahasta alle! 😀
Meitä on moneksi ja jokainen ihmisten kanssa työtä tekevä tietää, että aina se ei ole helppoa. Vaatii oikeasti ammattitaitoa tulla toimeen kaikenlaisten immeisten kanssa ja myöskin tunnistaa, milloin juuri sinä et ole ratkaisu tilanteeseen. Myös me yrittäjät, esihenkilöt ja rivityöntekijät olemme ihmisiä emmekä ole välttämättä aina kivestä tehtyjä. Ainakaan minä en ole! 😀 Ja onhan se ihan älyttömän super hienoa silloin, kun asiakkaalla ja auttajalla menee hommat niin hyvin yksiin, että lopputulos ei voi olla kuin vain mainio! Silloin asiakas saa hyötyä myös psyykkisesti erittäin paljon. 🙂
Suurimmaksi osaksi työni on tuottanut minulle paljon iloa ja uusia ystäviä! Joskus on käynyt niinkin, että pitkään päättyneenä ollut asiakassuhde herää henkiin toisenlaisessa tarkoituksessaan piiiiiiiiitkän tauon jälkeen. Ne ovat kyllä aivan huippu hetkiä!
<3Henni
0 Comments